Köpvillkor

1. Registrering
1.1. Att göra en beställning kräver ingen registrering. Vid första beställningen kan kunden dock:Registrera sig som kund i Kolo Design Oy:s kundregister genom att ange sitt namn och andra begärda uppgifter.Vid registrering ska kunden ge sitt samtycke att Kolo Design Oy registrerar personuppgifterna i sitt kundregister. Kundinformationen i Kolo Design Oy är konfidentiell, och Kolo Design Oy åtar sig att inte lämna ut kundinformation till andra.

1.2. Kunden måste vara extra noggrann och försiktig när han använder webbutiken.

2. Bindande beställning
2.1. Kommunikation mellan parterna sker antingen via e-post, brev eller telefon. Vårt professionella och serviceinriktade personal hjälper gärna även över telefon med alla frågor och ärenden som rör förfrågningar och beställningar. Efter att kunden har gjort en beställning åtar han sig att övervaka sin e-post för att ta emot orderbekräftelsen.
2.2. Ett bindande köpeavtal träder i kraft när Kolo Design Oy har skickat en orderbekräftelse via e-post.
2.3. Kunden har rätt att via e-post, brev eller telefon innan leveransen avboka hela eller en del av beställningen. Leverans anses ha skett när kunden har fått leveransen eller meddelandet att leveransen kan hämtas från posten.
2.4. Efter att kunden har gjort sin beställning har inte Kolo Design Oy rätt att ändra villkoren i avtalet.

3. Priser
3.1. Alla priser inkluderar moms (moms 24 %). Det aktuella priset syns i webbutiken och anges i euro (EUR).

4. Leverans
4.1. Om produkten finns i lager är den beräknade leveranstiden två till fem (2-5) arbetsdagar inom Finland. Leveranstiden utomlands kan vara längre, cirka 1-2 veckor.
4.2. Vi meddelar på produktsidan om leveranstiden avviker avsevärt från vad som anges i punkt 4.1.
4.3. Om kunden absolut vill ha produkten före ett visst datum måste detta nämnas särskilt, till exempel vid beställningstillfället. Vi försöker beakta kundens önskemål om det är möjligt.
4.4. Om kunden köper produkter för vilka Kolo Design Oy har angivit olika leveranstider kommer ordern att levereras enligt den längsta angivna leveranstiden.
4.5. Leveranser från Kolo Design Ab sker huvudsakligen via Posti eller DB Schenker. Om konsumenten vill använda en annan transporttjänst, kommer priser och villkor att överenskommas separat med Kolo Design Ab. Fraktkostnader beräknas i webbutikens kassa.

5. Betalningsvillkor
5.1. Finska konsumentkunder: Klarna Checkout. Betalningsvillkoren finns här.
5.2. Företagskunder och konsumentkunder utanför Finland: Checkout Finland Oy. Betalningsvillkoren finns här.

6. Returer
6.1. Konsumenten har rätt att returnera oanvända produkter inom fjorton (14) dagar från mottagandet av produkten/produkterna, exklusive mottagelsedagen. Den returnerade produkten och produktförpackningen måste vara i samma skick som vid mottagandet.
6.2. Konsumenten ombeds göra en returanmälan via e-post till info@kolodesign.fi eller telefonledes på 050 540 3211 innan produkten returneras. Konsumenten kan returnera produkten/produkterna utan kostnad genom att använda Postens returblankett. Returen skickas till adressen: Kolo Design Oy, Kundretur, Tolvasentie 1, 80130 Joensuu.
6.3. Ångerrätten gäller inte för måttbeställda produkter enligt kundens önskemål eller för produkter där kunden har lagt till gravyrtext, logotyp eller bild, om inte felet har uppstått från Kolo Design Oy:s sida.

7. Skadade försändelser under transport
7.1. Ibland kan det hända att paketet, trots noggrann förpackning, skadas under postleveransen. Därför är det bra att redan när paketet hämtas kontrollera dess skick i närvaro av posttjänstemannen. Om paketet har skadats under transporten och om även den beställda produkten/produkterna har skadats, gör en skadeanmälan på postkontoret omedelbart. Ta därefter kontakt med vår kundtjänst för att ordna med leverans av en ny produkt.

8. Reklamation
8.1. Om fel produkt har levererats till kunden, om produkten är skadad etc., ska kunden meddela Kolo Design Oy om detta inom skälig tid, antingen via e-post till info@kolodesign.fi, per post till adressen: Kolo Design Oy, Kundretur, Tolvasentie 1, 80130 Joensuu, eller telefonledes på 050 540 3211. Den felaktiga leveransen returneras utan portokostnader enligt anvisningarna från Kolo Design Oy (punkt 6). Returen genomförs efter att reklamationen har gjorts. Efter att ha mottagit den returnerade varan återbetalar Kolo Design Oy eventuellt redan betalat köpeskillingen omedelbart till kunden.

9. Force majeure
9.1. Kolo Design Oy ansvarar inte för att leveransen av en beställning förhindras, försvåras eller försenas på grund av omständigheter utanför Kolo Design Oy:s kontroll, såsom krig, naturkatastrof, export- eller importförbud, myndighetsbeslut, allmänna störningar i trafiken eller andra motsvarande händelser som försvårar eller hindrar Kolo Design Oy:s verksamhet.

10. Tvistlösning
10.1. Tvister och oenigheter som uppstår från denna distansavtalsaffär ska avgöras enligt finsk lag.